مخازن سوخت دیزل ژنراتور ها

ژنراتورها در هنگام قطع برق از شرکت توزیع برق محلی , برق کمکی را عرضه می کنند . این کار با استفاده از انرژی مکانیکی ورودی برای شروع احتراق سوخت انجام می شود و انرژی آزاد شده را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . اگر در هنگام قطع برق ، هیچ سوختی برای ژنراتور وجود نداشته باشد , هدف ژنراتور از بین می رود . از این رو برای جلوگیری از چنین احتمالی , ذخیره سوخت امری ضروری محسوب می شود . سوخت در مخازن سوختی که مخصوص این کار طراحی شده , ذخیره می شود . چندین عامل هستند که در هنگام انتخاب و نصب مخزن سوخت ژنراتور مناسب , باید در نظر گرفته شوند .

تعیین ظرفیت مخزن سوخت

ابتدا باید مقدار سوخت مورد نیاز برای ذخیره سازی را تعیین نمود , زیرا این امر ظرفیت مخزن سوخت را تعیین می کند . حداقل ظرفیت ذخیره سازی , با تخمین سه پارامتر زیر , امکان پذیر می باشد :

1. ذخیره ضروری : تخمین میزان سوخت مورد نیاز برای تاخیر در تامین برق و یا نیازهای بیش از حد مصرف .

2. زمان تاخیر در عرضه : زمان لازم برای خرید سوخت از فروشنده و انتقال آن به محل تولید دیزل ژنراتور .

3. زمان تاخیر در انجام : سوخت مورد نیاز برای عملکرد ژنراتور در زمان تاخیر در عرضه .

بر اساس سه پارامتر بالا , حداقل نیاز به ذخیره سازی مطابق زیر تعیین می شود :

حداقل ظرفیت ذخیره سازی = ذخیره ضروری + تاخیر در ذخیره سازی


انواع مخازن سوخت

مخازن سوخت دیزل ژنراتور معمولا از سه نوع ذکر شده می باشند :

1. مخازن زیر پایه

2. مخازن ذخیره زیر زمینی

3. مخازن ذخیره روی زمینی


مخازن زیر پایه

اگر به ذخیره سازی کم تر از 1000 گالن سوخت نیاز باشد , به مخازن زیر پایه احتیاج می باشد . همان طور که نام آن نشان می دهد , مخازن زیر پایه طراحی شده اند تا در بالای زمین , اما زیر پایه دستگاه

دیزل ژنراتور

, قرار بگیرند .

مخازن زیر پایه در قسمت مقطع , مستطیل شکل و مخازنی دو جداره هستند . این امر به جلوگیری از ریختن سوخت در صورت داشتن نشتی کمک می کند . هر دو مخزن باید با استفاده از فولاد جوش داده شده سنگین ساخته شوند . چندین لوله و اتصالات به مخزن اصلی متصل می شوند , مهمترین آنها عرضه سوخت و بازگشت , دریچه خروجی هوا ، دریچه تخلیه اضطراری و هشدارهای بالا و پایین رفت سوخت می باشد . سیستم پر کردن مخزن باید به گونه ای طراحی شود تا در هنگام پر شدن هیچ نوع نشتی نداشته باشد و شیر ورودی , هنگامی که مخزن به میزان 95٪ پر شده باشد , به طور خودکار بسته شود . پس از نصب , مخزن اولیه در فشار 5 psig تست می شود و مخزن دوم نیز در فشار 3 psig تست خواهد شد .


مخازن ذخیره زیر زمینی

اگر به ذخیره سازی بیش تر از 1000 گالن سوخت نیاز باشد , می توان مخازن ذخیره سازی زیرزمینی و یا مخازن ذخیره سازی بالای زمینی را انتخاب نمود . مخازن ذخیره سازی زیرزمینی , دارای نصب پر هزینه تری می باشند اما از طول عمر بالا تری نیز بر خوردار هستند زیرا آنها از عوامل زیست محیطی محافظت می شوند . مخازن ذخیره سازی زیرزمینی را می توان از پلاستیک فایبرگلاس تقویت شده ساخت . چنین مخزن هایی معمولا به گونه ای طراحی شده اند که توان ساختاری بالایی را فراهم می کنند . همچنین آن ها می توانند با حفاظت کاتدیک مناسب در برابر خوردگی از آب های زیرزمینی , از استیل نیز ساخته شوند . به همین ترتیب ، لوله کشی از مخزن ذخیره سازی زیرزمینی به ژنراتور ,می تواند از پلاستیک فایبرگلاس تقویت شده و یا استیل محافظ در برابر کاتدیک باشد .

نشتی ها و انفجار در سیستم مخازن ذخیره سازی زیرزمینی , برای اصلاح و تعمیر بسیار هزینه بر و دشوار هستند . چنین سیستم هایی باید با تجهیزات و روش های پیشگیری از پر شدن بیش از حد و نشتی تجهیز شود . در بدترین شکل قضیه , نصب مخازن ذخیره سازی زیرزمینی , باید به گونه ای باشد که پر شدن بیش از حد و نشتی سوخت در یک منطقه محدود , مهار شود . از این رو، منطقه زیرزمینی توسط کف و دیوارهای بتنی احاطه می شود . پس از اینکه مخازن ذخیره سازی زیرزمینی در این منطقه نصب شوند , منطقه خارجی با شن و ماسه بسته می شود .


مخازن ذخیره روی زمینی

همانطور که از نام این مخازن مشخص است ، در بالای زمین نصب می شوند . در حالی که از نظر ساختار به مخازن ذخیره سازی زیرزمینی تشابه دارند , تفاوت های زیادی در روشهای نصب این دو نوع مخازن ذخیره سوخت وجود دارد . این امر به دلیل عوامل مختلفی است که باید برای به حداقل رساندن خطرات , مورد توجه قرار گیرند . مخازن ذخیره سازی بالای زمین مواجه با خطر آتش سوزی و خطر گسترش آتش به تجهیزات مجاور خود می باشد . بنابراین این مخزن ها باید در حداقل فاصله مشخصی از امکانات دیگر نصب شوند . به منظور جلوگیری از نشت و پر شدن بیش از حد , حوضچه هایی باید در اطراف مخزن های ذخیره سازی سطح زمین ساخته شوند . همچنین مخازن ذخیره سازی در سطح زمین باید از شرایط آب و هوایی , با ساختارهای محافظتی مناسبی حفاظت شوند .